Rijstverslag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Daan Ottink - WaarBenJij.nu Rijstverslag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Daan Ottink - WaarBenJij.nu

Rijstverslag

Door: Daan Ottink

Blijf op de hoogte en volg Daan

07 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo trouwe volgers,

Van de week heb ik voor het eerst het zwembad uitgeprobeerd. We kwamen weer van stage en het was nog zooo warm. Het water was nog wel lichtelijk koud, maar wel fijn na een dag hard werken!

Daarna moest ik nog koken. Op verzoek van mijn huisgenoten zal ik daar even iets meer over uitwijden. Meestal kook ik voor 3 of 4 dagen, zodat ik weer even vooruit kan. Maar ik had mij een beetje op de hoeveelheid verkeken. Ik had vlees, groente en rijst. Heeeel veel rijst. 2 kg om precies te zijn. Ik had er niet helemaal bij stil gestaan hoeveel dat eigenlijk is. Dus ik gooi het zo in 1 pan. Nou duurt het koken hier sowieso al lang, zoals alles hier lang duurt. Maar als je dan ook nog 2 kg in 1 pan gooit, dan blíjf je wachten. Dus na een half uur heb ik er maar een pan bijgepakt, en daar heb ik de helft ingemikt. Daarna ging het wel iets beter. Dus na misschien wel een uur achter de kookplaten te hebben gestaan vond ik het welletjes. Ik heb hier zo'n grote bak gekocht, daar heb ik alles ingegooid wat er in paste. Daarna heb ik nog zoveel mogelijk op mijn bord gedaan. Toen had ik echter nog ongeveer een kilo over. Ondanks dat ik in Afrika ben en het eigenlijk niet mag, heb ik het toch maar weggegooid. Dus daarna vertelde ik dit alles aan mijn huisgenoten.. ik ben zelden zo uitgelachen :) maar mijn overvolle bord met alleen maar rijst (de groente en het vlees had ik tijdens het lange wachten maar opgemaakt) heb ik wel helemaal opgemaakt! :D

Ik moest van de week ook weer de voorraad opnemen, en daarbij moet ik ook de producten wegen. Dus ik dacht: nu ik toch met de weegschaal aan het werk ben, kan ik meteen even kijken of ik nog een beetje op gewicht zit. Wat blijkt: in een maand tijd ben ik 4 kilo aangekomen! Dus tot nader order eet deze meneer geen donuts meer! Als het goed is komen binnenkort mijn hardloopschoenen aan; tijd om deze te gebruiken dus. Overigens heb ik altijd gehoord dat ik zo'n geluk heb dat ik kan eten wat ik wil zonder aan te komen. Gelukkig heb ik bij deze aangetoond dat dat niet waar is :)

Na een heleboel pogingen zijn we zondag eindelijk naar Robbeneiland geweest. Dit viel uiteindelijk toch wat tegen. Eerst moesten we daar met een volle boot met mensen heen. Toen we daar waren, werden we met een stuk of 5 volle bussen rondgereden. Waarschijnlijk doordat het zo druk was, kregen we niet echt een goed gevoel bij wat zich daar jaren geleden heeft afgespeeld. Na eerst te zijn rondgereden, liepen we daarna door de gevangenis heen waar Nelson Mandela 18 jaar gevangen gezeten heeft. We werden hier rondgeleid door een ex-gevangene, die ons dus precies kon vertellen hoe het er aan vroeger aan toe ging. Ze hadden vroeger nauwelijks vrijheid, konden maar een paar keer per week douchen met koud water en kregen weinig te eten. Verder hadden deze gevangenen dus nauwelijks bezittingen.

Over weinig bezittingen gesproken: deze week kreeg mijn laptop helaas ook kuren. Ik wilde hem aanzetten, maar om de 1 of andere reden gaf ie aan dat ie opnieuw geïnstalleerd moest worden. Ik heb hem nog een stuk of 10 keer aan en uit gezet in de hoop dat hij zou werken.. maar helaas. Dus ik moest hem helemaal opnieuw installeren, daarna was ik dus letterlijk alle bestanden die erop stonden kwijt. Gelukkig had ik nog wel wat op usb stick gezet, maar helaas ben ik wel heel veel foto’s kwijt, en ook bepaald werk voor stage is weg. Ik heb wat hulplijnen hier en in Nederland ingeschakeld voor hulp, waar ik zeer dankbaar voor ben. Tot op dit moment ben ik nog steeds aan het proberen om wat bestanden terug te halen. Ik heb inmiddels wel een paar films en cabaretvoorstellingen terug.. hoewel ik liever mijn bestanden voor school terug had gehad, ben ik hier ook wel blij mee.

Om toch even vrolijk af te sluiten: het weer wordt hier beter en beter. Ook ’s avonds blijft het nu wat langer warm. Om kwart voor 7 gaat de zon onder, maar ook daarna is het qua temperatuur nog goed te doen. Overdag is het meestal zo’n 20 tot 25 graden.

En om nog vrolijker af te sluiten: volgend weekend zit ik in het Krügerpark! Heerlijk 4 dagen lang dieren spotten en van het “echte” Afrika genieten, daar heb ik superveel zin in! We komen pas maandagavond laat weer, dus het volgende reisverslag laat vermoedelijk iets langer op zich wachten. Adios!

  • 07 Oktober 2013 - 16:04

    Jan En Janny Daling:

    Hey Daan,

    We genieten iedere keer weer van jouw mooie reisverslagen, fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Ook heel veel plezier in het Krügerpark, geniet ervan, dat is toch het echte Afrika.

    En als je terug bent begin je vast een beetje met de voorbereidingen voor het dubbele bezoek uit Nederland, daar kijk je zeker wel naar uit. Houd je nog wel tijd over voor stage?

    Hey enneh.........als je terug bent in Nederland............, toch maar kookles nemen?

    Groet, Jan en Janny

  • 07 Oktober 2013 - 19:01

    Henk & Marjan NIjstad:

    Haha leuk van die rijst , je vergist je vast de volgende keer niet weer! Want combinatie rijst, groente en vlees is toch wel errug lekker...
    Balen dat je zoveel bestanden kwijt bent, ja en is ook niet makkelijk om dat allemaal weer te achterhalen. Pc is mooi , maar met dit soort dingen wat minder !!
    Dus volgende week naar het Krugerpark, super zeg , echt gaan genieten en heel veel foto's maken hoor, ben heel benieuwd.
    Succes met alles en binnenkort dus bezoek uit Nederland, wanneer komen ze???

    Groetjes van ons uit het koude nederland

  • 08 Oktober 2013 - 13:26

    Daan Ottink:

    Mijn eerste bezoek, Gert en Wolter, komt vanaf 31 oktober hier, en mijn tweede bezoek, de familie, komt hier vlak nadat Gert en Wolter weer teruggaan, half november. Daar kijk ik zeker naar uit! Dus ik ben inderdaad al een beetje aan het orienteren wat we kunnen doen, maar er is zat te zien hier :) Alleen ik heb daar weinig kans voor, op stage ben ik druk zat en thuis is het internet zo slecht dat je er nauwelijks gebruik van kan maken.

    Ow ik neem trouwens geen kookles, al doende leert men :P en verder gaat het koken allemaal prima.

    Ik ga zeker veel foto's maken in het Krugerpark, hopelijk komen we wat leeuwen tegen :)

  • 08 Oktober 2013 - 22:53

    Lucie:

    hi Daan, weer met plezier jouw verhaal gelezen. 4 Kilo aangekomen, dat zie je bij jouw toch niet echt op jouw lengte?
    En wat die rijst betreft: voor nassi is 1 kopje (ongekookt) rijst per persoon wel voldoende. Probeer dat maar eens uit, ben benieuwd.

    Groet vanaf hier, en geniet van de dagen uit en van het bezoek dat gaat komen!

  • 09 Oktober 2013 - 11:27

    Jannes En Roelie:

    Hoi Daan,

    Wat een bak (mop), letterlijk met rijst.....hahahaha. We kunnen er allemaal om schateren maar je kookt toch maar mooi, dus als je ma en zussen er zijn, wacht er een drie-gangen menu op hun ;).
    Fijn om te lezen dat je het zo geweldig naar de zin hebt, ben weer helemaal bij met de verhalen.

    Aan de foto's te zien was het heel indrukwekkend op Robbeneiland, dit is nog eens wat je noemt gevangenis. Dan worden 'onze' gevangen echt in de watten gelegd ...........

    Veel plezier in het Kruger Park ........

    Enne wat dat aankomen betreft, jij bent ook geen 16 meer ;) dus veel snoepen en weinig beweging gaat ook bij jouw vastzitten...... haahahahahaha

    Hartelijke groetjes,

    Jannes en Roelie

  • 10 Oktober 2013 - 11:31

    Daan Ottink:

    Hahaha jah, ik kan wel merken dat inmiddels de jaren gaan tellen. Als ik 's avonds niet op tijd in bed lig, ben ik 's morgens ook niet vooruit te branden :P

    Ik hoop niet dat ze teveel verwachten van mijn kookkunsten trouwens hoor, meestal maak ik het zo makkelijk mogelijk ;)

    Mijn hardloopschoenen zijn inmiddels gearriveerd, maar ik kan ze alleen in het weekend ophalen en aankomend weekend zit ik in Krugerpark, dus dat duurt nog een week. Maar diezelfde dag heb ik direct een hardloopwedstrijd van 5 kilometer, dus dat gaat de goede kant op.

    Trouwens Lucie, nu is het nog niet zo'n probleem, maar als het doorgaat met 4 kilo per maand ben ik straks veel te vet. Maar als ik weer ga sporten zal het wel weer goedkomen.

    Groeten allemaal,

  • 16 Oktober 2013 - 14:24

    Jonne:

    Haha, weer een mooi verhaal Daan, ik zit het stiekem onder het studeren te lezen en mn medestudenten kijken me raar aan waarom ik zo breed zit te grijnzen;)

    Balen van je laptop en bestanden, het blijven rot dingen af en toe!

    Clementine vertelde laatst al dat ze je hardloopschoenen op de post had gedaan, die kun je dus goed gebruiken na alle donuts en grote borden rijst! Al als het daar straks nog warmer wordt, dan ben ik niet jaloers op je als je moet gaan hardlopen..

    Succes daar en veel plezier in het Krugerpark (al heb ik al wat foto's/verhalen langs zien komen of FB, lijkt me gaaf!)

    groetjes Jonne

  • 16 Oktober 2013 - 21:05

    Gerrit Kerssies:

    Hee alles goed daar?? Dit is de eerste keer dat ik hier kijk. Twente bovenaan en as zaterdag de topper tegen Ajax, dus je weet dat ze na het weekend geen koploper meer zijn haha. Hee ik blijf het volgen vanaf nu.
    Have fun!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Daan

Actief sinds 31 Juli 2013
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 12634

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 24 Januari 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: