Eerste weekje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Daan Ottink - WaarBenJij.nu Eerste weekje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Daan Ottink - WaarBenJij.nu

Eerste weekje Kaapstad

Door: Daan Ottink

Blijf op de hoogte en volg Daan

02 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo trouwe volgers,
Vorige week maandag heb ik mijn eerste stagedag gehad. Omdat we nog niet zo heel bekend zijn in Kaapstad had iemand van het stagebedrijf aangeboden om ons op te komen halen. We hadden afgesproken dat we tussen 9 uur en half 10 opgehaald zouden worden (Johannes, Annelinde en ik), dus we stonden alle 3 keurig om 9 uur klaar. En maar wachten, langzaamaan werd het kwart over 9, half 10, maar nog altijd geen auto. Dus om kwart voor 10 besloten we maar te bellen naar de directeur. Hij zei dat we beter zelf met onze eigen auto konden komen, dus besloten we dat te doen. Na wat zoeken hadden we The Cool Baker, onze stagebedrijf, gevonden.

Van tevoren twijfelden we nog hoe netjes onze kleding moest zijn, en hoe formeel de sfeer zou zijn. Nadat we de directeur in spijkerbroek en trui hadden gezien, werd al wel duidelijk dat we netter gekleed waren dan nodig. Eerst stelden de medewerkers van The Cool Baker zich voor. Het eerste wat ze zeiden, was: "Jullie hebben zeer nette kleding aan. Gooi die maar weg". Het bedrijf bleek een zeer informele werksfeer te hebben, er werd veel gelachen. Na de introductie hebben we nog een paar uur met de directeur gepraat, over het ontstaan van het bedrijf, over zijn verwachtingen over ons. Het kwam erop neer dat hij hoopte dat wij van hen en zij van ons konden leren. 's Middags nam hij ons nog mee voor een lunch. We spraken af dat we de rest van de week in productie mee zouden werken, om op die manier het bedrijf en de medewerkers goed te leren kennen.

Dinsdag ging er nog een 4e student met ons mee, maar zij loopt stage bij een ander bedrijf. Daar hadden ze afgesproken om om 12 uur te beginnen, dus moesten wij ook wat later weg. Daar werd echter geen probleem van gemaakt. Sowieso was iedereen erg behulpzaam. Daar aangekomen, bleek dat ze andere plannen hadden gemaakt. Ze vonden dat wij eerst de stad wat beter moesten leren kennen en ons wat beter moesten settelen voor we daar begonnen, dus we kregen de rest van de week vrij. Volgende week kunnen we dan echt beginnen.
Daarom hadden we deze week dus tijd om wat beter aan de stad te wennen, maar helaas werkte het weer niet mee. Het was een koude, regenachtige week, met typisch Hollands herfstweer. Daarnaast ben je hier ook niet altijd even zeker van je stroom. Woensdag werkte de stroom nauwelijks, en als het dan buiten ook nog regent en je hebt geen auto tot je beschikking, kun je weinig beginnen. Ze werken hier trouwens met prepaid-stroom: bij de supermarkt moet je stroom kopen, en de code die je dan meekrijgt moet je thuis invoeren, en dan kun je weer even vooruit met de stroom.

Donderdag zijn we wel op pad geweest. Er rijden hier heel veel busjes die je voor weinig geld naar het centrum brengen. Met zo'n busje zijn we naar het centrum geweest. Daar hebben we een tentoonstelling van Nelson Mandela bezocht, maar dit viel wat tegen. Er was niet veel bijzonders te zien.

In het weekend waren we van plan om naar Robbeneiland te gaan, maar helaas misten we de boot op zo'n 2 minuten. Daarop besloten we om naar Signal Hill te gaan, een redelijk grote berg in Kaapstad. Het uitzicht vanaf hier was werkelijk fantastisch, ik zal er foto's van op Facebook zetten als de internetverbinding meewerkt.

En zometeen heb ik dan echt mijn eerste stagedag, we worden pas om half 10 opgehaald. Maar vermoedelijk moeten we vanaf morgen wel wat eerder beginnen. Ik houd jullie op de hoogte!

Groetenn

• 02 September 2013 - 08:56

Odette:

Hey Daan. Wat leuk om jou belevenissen te lezen. Prima begin toch. Lekker relaxte start van je stage. Veel suucces. We blijven je volgen. Dadelijk op naar de Beltrumse kermis. Dat is misschien nog wel harder werken; ) Groetjes!!

• 02 September 2013 - 09:32

Margret:

Leuk je belevenissen te lezen en je te kunnen volgen, alles succes en plezier daar! groetjes van ons

• 02 September 2013 - 10:40

Janny Daling:

Hey Daan, Leuk om je zo te kunnen volgen en op de hoogte te blijven.
    We hebben al mooie foto`s van je gezien, veel succes deze week, geniet ervan. Groetjes.

• 02 September 2013 - 17:52

Lucie Arink En Fam.:

Lekker rustig, zo'n start van de stage. Geniet er van, we blijven jouw belevenissen volgen.

• 04 September 2013 - 11:11

Clemens En Trees:

Mooi verhaal Daan, fijn dat je tijd krijgt om wat van Z. Afrika te zien.
    Succes met je stage en hopelijk word het weer deze week beter.
    Groeten van ons allen.

• 05 September 2013 - 00:05

Peter Sterenburg.:

Hey Daantjuuh!!, ik smul van je mooie verhaal. Veel plezier met je stage, en vergeet vooral niet om te genieten van het prachtige land. Enne.......vooral doorgaan met schrijven ;-)

Groetjes, Peter.

• 06 September 2013 - 12:05

Marjan Nijstad:

Hey Daan
    Je begint al een expert te worden in het schrijven van verhalen. Erg leuk om te lezen.
    Fijn dat je de ruimte kreeg om even te wennen en de omgeving te verkennen. Dus je eerste stagedag heb je inmiddels al gehad, ben erg benieuwd. Heb je leuke mensen om je heen waar het mee klikt?
    Ik wens je heel veel succes met alles , ga ervoor en haal er alles uit wat je kunt.
    Groetjes van ons allemaal uut schut

• 06 September 2013 - 17:12

Luke Lowijs:

Heey Daan,

Wat vet dat je gewoon de week nog vrij kreeg om de plekken daar een beetje te verkennen!
    Volgende week maar keihard aan de bak dan ;)

• 06 September 2013 - 20:44

Oma:

Hallo daan. Hoe gaat het in africa ? Ik volg jouw verhaal op mijn ipad. Hoe gaat het met je mede reisgenoten? Smaakt het eten daar goed? Clemens had gehoord dat Africaanse dames heel goed de Lambadadans kunnen is dat zo ? Groetjes van oma.Van Anita en Clemens ook nog de groeten.