Cederberg Mountains - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Daan Ottink - WaarBenJij.nu Cederberg Mountains - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Daan Ottink - WaarBenJij.nu

Cederberg Mountains

Door: Daan Ottink

Blijf op de hoogte en volg Daan

09 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad


Inmiddels is de rust wedergekeerd in Cape Town. Ik heb alle familie en vrienden uitgezwaaid, en het gewone leventje is weer begonnen. Doordeweeks ben ik druk met stage en gebeurt er niet zoveel. In het weekend hadden we vorige week echter het jaarlijkse personeelsfeest van ons stage bedrijf. Nu heb ik hier al tamelijk veel feestjes gezien, maar daar waren altijd veel Europeanen bij. Dit was echter een feest met alleen maar Afrikanen, en het was superleuk om daarbij te zijn. Vooraf viel het ons al op dat het personeel zoveel informeerde naar de hoeveelheid alcohol die beschikbaar zou zijn. Ze vroegen zelfs of ze al in de bus mochten drinken. In de praktijk bleken ze inderdaad zoveel te drinken als we al vermoedden. Toen ze uit de bus kwamen hadden ze al een boel lawaai. Vervolgens zijn we allemaal samen naar de plaats gegaan waar de braai stond. Hier hebben we ook direct de muziek aangezet. Dit ging uiteraard behoorlijk hard. Zodra de muziek aanstond gingen de dames ook helemaal los. Eén van de managers keek mij aan en zei: “welcome to South-Africa!” De hele middag hebben ze gedanst, gefeest, gegeten en gedronken. Vooral gedronken. Aan het einde van de middag waren er een paar zo dronken dat ze niet meer zelfstandig konden lopen. Er werd ook van ons verwacht dat we op de dames zouden letten, omdat het anders weleens verkeerd zou kunnen aflopen. Eerst is dat wel een raar idee, dat je op 30 á 40 jarige vrouwen moet passen, maar er bleek niks teveel gezegd, aangezien ze behoorlijk dronken werden. In plaats van ze te helpen was ik trouwens drukker met het filmen, heel slecht eigenlijk. Maar het is allemaal goed afgelopen en ik had het idee dat iedereen zich prima vermaakt heeft.

Donderdag was het weer Sinterklaas tijd. Hier hebben we het niet gevierd, maar op stage vroegen ze er nog wel naar. Omdat het hier niet bekend is moest ik uitleggen wat het inhoudt. Dus ik leg uit dat een stel negers een blanke man helpt bij het uitdelen van cadeau's (nou ja, wel iets subtieler uiteraard, ligt hier toch wel gevoelig). Dus het eerste wat ze zeggen: "that's rascist!" Tja, misschien is die discussie in Nederland wel gewoon heel logisch.

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat afgelopen Nelson Mandela op 95-jarige leeftijd is overleden. Om eerlijk te zijn heb ik hier heel weinig gevolgen van gemerkt. Volgens mij wordt er vooral in Johannesburg veel gerouwd, maar hier gaat het leven gewoon door. Het was op de dag zelf voor mij te laat om na stage nog naar het centrum te gaan, maar er schijnen wel veel mensen bij het stadhuis te zijn geweest. Maar het leven ligt hier dus niet stil ofzo.

Zaterdag zijn we naar Cederberg Mountains geweest. Dit was met een groep van ongeveer 30 studenten, in een gebied met prachtige bergen waar je heel mooi kan hiken. Zaterdag zijn we 's morgens vertrokken, 's middags kwamen we aan. Toen was het al boven de 30 graden, dus hebben we uiteraard gezwommen in een rivier vlakbij. In de buurt was een klif van ongeveer 12 meter hoog waar je vanaf kon springen. Eerst twijfelde ik, omdat je daar heel lelijke blessures mee kan oplopen. Maar het was aan de andere kant te mooi om het niet te doen, dus ben ik toch gesprongen. Als je dan eenmaal boven staat is 12 meter toch wel heel hoog! Hoewel het wel tof was om te doen, vond ik het bungeejumpen destijds toch een stuk leuker en ook minder spannend dan dit. 's Avonds hebben we nog naar de zonsondergang gekeken, die was daar bijzonder fraai. 's Nachts hebben we trouwens buiten geslapen. Er stonden van die onfrisse hokken waar we zouden slapen, dus we hebben de matrassen mee naar buiten genomen. Hier in de frisse buitenlucht heb ik prima geslapen.

Zondag hebben we de hike gedaan. En wàrm dat het was! Dit is niet eens meer om jullie jaloers te maken (nou ja, een beetje dan, met jullie vrieskou :D), want dit was mij veel te warm. Mijn conditie is al slecht, doordat ik afgelopen week ziek ben geweest en ik nog steeds snotverkouden ben. Daardoor had ik bijzonder veel moeite om boven te komen. Deze hike was ook nog zwaarder dan de Tafelberg, dus dat was heel zwaar. Maar het was wel de moeite waard, het uitzicht was fraai. We hadden uitzicht over andere bergen en over het dorre landschap waar waarschijnlijk geen enkel leven zit.

Nog een paar weken en dan heb ik vakantie! Alle tijd om bruin te bakken en over anderhalve maand als een neger terug te komen 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Daan

Actief sinds 31 Juli 2013
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 12616

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 24 Januari 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: